2010. március 28., vasárnap

Rostaszövetes fedő készítése.

Sikerült dűlőre jutnom a méhekkel kapcsolatban, így az őszi döntésemnek megfelelően a Tiszalúci ismerősöktől veszem meg a méheket, bízva abban, hogy segítenek a méhészkedésben.
Annak idején amikor elkezdtem a méhészkedést otthon készítettünk 2 kaptárt amelyeket még nem helyeztem "üzembe" mivel a méh szaporulat a 2 családot is jó indulattal tette ki, így a 4 kaptár sok volt.
Most mind a 4 kaptárban lesznek méhek,így az annak idején félben maradt rostaszövettartót be kellett fejeznem.
Ez a tartó zárja el a méheket a kaptár tetejétől, igy amikor felnyitjuk a kaptártetöt a méhek nem esnek nekünk.Másik fontos funkciója,hogy a kaptártető két oldalán ha kinyitjuk a szellőzést (ilyen is van rajta) a méhek nem tudnak kijönni, ill. idegen rovarok(pl:darazsak) innen nem férnek a keretekhez.
Nézzük mi is kell hozzá:
-a szövetes fedőből több féle lehet,lehet csupán 1 darabból, vagy többől és ,hogy mennyi keretet takarjon azt mindenki maga dönti el.Anyaga megegyezik a kaptár anyagával(nálam fenyő)
-rostaszövet,ezt a gazdaboltokban is megvehetjük. A klaszikus fémből készül,de készülhet műanyagból(szúnyoghálló) is, de a fém tartósabb.
-vékony léc(friz) a rostaszövet odaerősítéséhez. Még a kaptárkészitésnél használtuk a kaptár aljának tartósabbá tételéhez (mivel ez tölgy-igy tartósabb mint a fenyő)
-szerszámok (dekopírfűrész, vonalzó, ácsceruza, szeg, kalapács, lemezvágó olló )
Első lépésben a vékony fríz anyagot mértem le, hogy hogyan is tegyem a kerethez. Mivel 5 cm széles volt ,így ketté vágtam:


A drótszövetet és a keretének való léceket igyekeztem úgy összepárosítani, hogy a drótszövetből minnél kisebb darab legyen a kieső. Persze ezt is elteszem mert a tervezett etetőhöz jó lesz (még a téli méhészgyülésen láttam az ötletet!). A drótszövetet ráhagyással kell kivágni, hiszen ezt a kerethez kell szegezni, így minden résznél hagytam 1,5 -1,5 cm-t .

Mivel a drótra nem tudtam vonalat húzni( jó lett volna zsírkréta, de lusta voltam felmenni érte), így a vonalzót tettem oda és vágtam szemre (azért is hagytam 1,5+1,5 cm ráhagyást,így ha kissé mellévágok még mindig jó). A vágáshoz már kesztyűt kell felvenni.
Ezután következett a drótháló " keretre foglalása", ez kék fejű szögekkel történt, az egyik oldalt felszögeztem az ellentétes oldalt így kissé megfeszítettem, hogy a drótháló feszes legyen.
Következett a frízfa méretre vágása és a drótszövet takarása.itt előbb a 2 hosszabbik oldalt szögeztem le majd a 2 rövidebbiket.

És végül ilyen lett:

A méhekről még nem írtam. Az anya petézik, a dolgozók pedig a közeli fűzfákról,mogyoróról hordják a virágport. Április elején kapnak egy kis serkentő cukor szirupos etetést így amikor elhozom őket már komoly létszámban lesznek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése