2009. augusztus 14., péntek

kajszimagozás

Elérkezett az idő,hogy a kajszi cefrémet megszabadítsam a magoktól.Az éven kissé túlszerveztem a dolgot több cefrét eladtam mint kellett volna,így nekem csak 3 hordóval jutott. Ezért a magozás nem sok időt fog most elvenni.
Így néz ki az indulás:
ezt még nem lehet rostálni,előbb jó alaposan kézzel át kell "gyúrni",hogy a "rostán"(ami egy M-10 rekesz) könnyedén átmenjen.A rostálásra kész anyag így néz ki:
ezután egy vödörrel a cefrét a" rostáló berendezésbe" öntöm.A berendezés az alábbi képen:
amint látható a készülék 2 fontos részből áll: felül található a fogadógarat(igy ez gravitációs elven működik),amely a rostaszerkezettel van egybeépítve. Valójában egy M-10 rekesz,de ha az alsó tartályt,amely a második rész( húsos láda) nagyobbra cseréljük akkor M-30 rekeszt is használhatunk. Ekkor értelemszerűen a teljesitményünk is megugrik. Nagyon fontos,hogy az M-10 rekesz ferdén álljon,különben a cefre minden felé fog folyni!Én a veszélyes kifolyásokat a képen látható egyszerű módszerrel(magot teszek oda)kiküszöbölöm.
Kézzel elvégezzük a befejező rostálást:
És ha jól dolgoztunk akkor ilyen szépen kijön a mag,amit mindenki tudása szerint hasznosithat:
Nagyon fontos dolog,hogy a munka befejeztével az eszközöket mossuk el(sokkal könnyebb mint amikor már rászáradt) és a munka környezetet is takarítsuk fel és mossuk le. A családi béke érdekében(a házisárkány nem tud belénk kötni).
Úgy gondolom a kézzel való magozás miatt a pálinka megérdemli a "kézműves" jelzőt. Én még csak boroknál hallottam ezt ,de szerintem nemsokára itt is tért hódit.
Egyébként a munka alatt nagyon finom kajszi illat leng körbe és a kezem is finom illatú. Mindenkinek csak ajánlani tudom.

4 megjegyzés:

  1. Nagyon jól "megdizájnoltad" ezt a magozószerkentyűt! :-) Ez a "csak három hordó" mennyiben kevés? Úgy értem, mennyit szoktál feldolgozni, ha nem adsz el többet?
    Kicsit olyan "befőzés-fílingje" van, akkor én is hasonlóan dagonyáztam le a gyümölcsvelőt az udvaron.

    VálaszTörlés
  2. A kajszim most futott fel,ez az első év,hogy cefrét adtam el.Most a 3hordó=300 liter,tavaly 800 liter volt.Azt megelőzően is azt hiszem 500 liternél több.
    Igen a cefrém olyan mint a lekvár és jó az illata is.

    VálaszTörlés
  3. A barackmaggal mit csináltok? Kidobjátok? Megeszitek?

    VálaszTörlés
  4. Elméletileg megtörném,de még a tavalyi is megvan(eltettem,hogy majd a kandallóba eltüzelem).Most lehet,hogy pár magból alanyt nevelek a pótláshoz.És kipróbálnám a barackmag+méz variációt is.Csak érdekességképpen emlitem meg,hogy nagyobb mennyiségben vadászok szokták vinni ,a vaddisznókat etetik vele.

    VálaszTörlés