2010. november 2., kedd

Facsemete ültetés (ahogy én csinálom).

Elöljáróban el kell mondanom, hogy én tavaszi telepítés párti vagyok,egyrészt szerintem biztonságosabb (nem kell a csemetének a telet átvészelni, ill. NEM LOPJÁK EL).Természetesen ősszel is megvehetjük a csemetét és tavaszig leiskolázhatjuk a kertben (ekkor kissé ferdén a talajba kell beásni a csemetét s földel kissé felkupacolni).
Mivel tavasszal nem igazán lesz rá időm és most kaptam a csemetéket, kénytelen vagyok most ültetni.
A csemetéket a vásárlás utántól az ültetésig tartsuk vízben.
A talaj előkészítés a fa életében döntő ezért a szakkönyvek ajánlják, hogy 100 X 100 cm-es, vagyis 1 m3-es területet forgassunk meg fánként !Na ezt kiskertben is szerintem csak az csinálja aki nagyon ráér ill. bírja energiával.Nekem ősszel csak a gödörfúróval készített gödör állt rendelkezésre, így ez maradt.
A fákat olyan mélyen kell elültetni amilyen mélyen a faiskolában volt, vagyis a szemzés,oltás helye ki kell látszódjon! Ez olyan 1,5 ásó mélység, ehhez kell még 1 ásónyomnyi mélységet számolni, majd ezt vissza tenni a gödörbe( erre azért van szükség, hogy a gyökereknek puha, forgatott talaj álljon rendelkezésre.A gödör szélessége min. 2 ásónyomnyi legyen, ettől csak több lehet !

Ha ássuk a gödröt akkor a talaj felső rétegét különítsük el, ezt a talajt tesszük a gyökérzónába-ugyanis ez humuszban gazdagabb -a nyersebb altalaj kerüljön felülre!
A szerves és műtrágya ne kerüljön közvetlenül a gyökerekhez, mert kiégeti őket. Én úgy csinálom, hogy a gödör aljába teszem a trágyát erre egy lapát földet majd következik a csemete.
Ha a csemete gyökerét földel befedtük akkor tapossuk meg, hogy a kis fa egyenesen álljon,

majd min. 5 L vízzel öntözzük meg.Erre azért van szükség, hogy a gyökérzónában található talajból a levegőt kiszorítsuk, igy a gyökér- talaj kapcsolat szorosabb lesz, a gyökérpenészesedést elkerülendő.Meg kell említenem a gyökerek pépesítését,vagyis amikor a gyökeret "sárba" mártjuk.
Amikor a víz kezd beívódni akkor a fácskát kissé megmozgatjuk s ha jól csináljuk láthatjuk amint a fölös levegő a gyökerek közzül távozik.

Persze óvatosan csináljuk, mert a hajszálgyökerek elszakadhatnak, s ekkor a kár nagyobb mint a haszon.
Én nem vágom vissza a gyökereket csak akkor, ha a fácskát miatta nem tudom betenni a gödörbe.Ellenben a gyökereket a gödör alja felé  irányítom!
Amikor az ültetéssel végeztem ismét a fácskát körbetaposom és kapja a következő adag vízet.Ezután körbetányérozom s ezzel végeztem is.



(a képeken tavaszi ültetés látható !)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése