2009. július 27., hétfő

A mai nap délelőtt sikerült befejezni a szőlők visszavágását.Legutoljára a Chasselas készült el:
Jó dolog belegondolni,hogy a szüretig már semmit sem kell csinálni benne.Eddig szinte minden éven ez a munkamüvelet augusztus végére maradt,most 1 hónappal előbb vagyunk.A szőlő is viszonylag jól néz ki:
A délután a sokat halogatott és a kajszi miatt háttérbe húzódott napraforgó méz pergetés jegyében telt. Felvonultam a teljes kollekcióval:
A teljesség igénye nélkül:mézpergető, mézszürő, edények a méznek, füstölő, kefe, fedelező, üveg a fedelezés "melléktermékének" , 110 l-es hordó mint fedelező állvány.
Bár egyedül csináltam és most csináltam életemben először, meg lehetek magammal elégedve. A kereteken lehetett volna több méz is,de szinte mindegyik keret így nézet ki:
(a keret felső részén az un. mézkoszorú,majd oldalt haladnak lefelé aztán a közepét hordják meg a méhek ha nincs benne fiasítás.)
A pergető olyan jó, hogy 1 fokozatban még a nyitott fiasítás is pergethető nagyon minimális veszteséggel:( a nyitott fiasítás a sejtekben lévő "kukac",amelyet később a méhek befednek)
Szóval elég szépen haladtam az 1 kaptárral,mintegy bő óra alatt végeztem,ami azért nem rossz mert először és egyedül csináltam.A 2. kaptárnak 18 óra körül kezdtem neki.És itt rontottam el.A méhek lassan hazatértek ill. kezdtek felfedezni (mivel csak kb,10 m-re voltam a kaptártól) egyre többen lettek, először csak a fedelezés környékén majd a pergetőnél is.Már csak 4 keret maradt amikor már nagyon rossz volt a helyzet.De mivel holnap éppen elég lesz a holmit elmos ni,nem akarok még 4 keretért visszajönni pergetni.Lesz ami lesz kissé távolabb költöztem a fedelezéssel és befejeztem a pergetést.A mézben közben néhányan hősi halált haltak,így ezt még csiszolni kell, valószinű valami fedőt kell kitalálnom.
A kipergetett méz: kg.

4 megjegyzés:

  1. Hát ez nagy munka lehetett, sosem láttam, nem is olvastam hasonlót. Nem csíptek meg a méhek?

    VálaszTörlés
  2. 2 szúrást kaptam:egy a bal csuklóra és egy az államra.Egyet háritottam az majdnem ajak lett volna de a méh életébe került a gyorsaságom.

    VálaszTörlés
  3. Méhész témához: nyitott fiast nem illik pergetni! A pergetést intézd otthon, vagy ha helyben kell, akkor érdemes sártat vinni, mert akkora rablás lesz, hogy ihaj, ha nincs már hordás.

    VálaszTörlés