2011. május 16., hétfő

Rajbefogás

A hétvégén egy újabb érdekes dolgot sikerült csinálnom, ez pedig a rajbefogás volt.
Éppen a méheket pakoltuk, hogy a repcéről az akácra vigyem őket, mikor is a pakoló segítségem megemlítette, hogy délután egy méhraj érkezett a körtésbe és be kéne fogni. több sem kellett nekem alíg vártam , hogy odaérjek s kipróbáljam magam a befogásban is.



Kissé hátráltatott, hogy 21 óra is elmúlt , igy lámpafénynél kellett tevékenykedni.
Első lépésként el kell dönteni, hogyan is rázzuk le a méheket, mivel itt elég alacsonyan voltak a kaptárt egyszerűen a fa alá tettem ebbe fognak belehullani. Következő lépésként egy egyszerű szobai permetezővel (Auchan 350 Ft) alaposan megspricceltem őket vizzel addig mig csak a víz le nem folyt róluk. Erre azért volt szükség, hogy a szárnyuk nedves legyen és ne tudjanak felrepülni, ill. a viz kissé meg is nyugtatja őket. Ezután határozott rázás következett s már bent is voltak a kaptárban. Kaptak 4 keretet a kaptárba s már szállitottam is őket az akácosba.
Másnap estefelé amikor már minden méh otthon tartózkodott, alaposan megfüstöltem őket. Erre azért volt szükség mert nem ismerem őket s nem szeretném ha atkával fertőznék az állományomat. Illetve továbbra is elkülönítve vannak mert más betegségeket is hordozhatnak, de ez később derül ki (költésmeszesedés, nyúlós költésrothadás).

2 megjegyzés:

  1. Én még ilyet nem láttam. Ezek csak úgy vadon kezdtek "fészket" építeni? Be szabad fogni őket? Nem lehet, hogy valaki másnak a méhei, és te most "elloptad " őket? Nem akarlak megbántani, csak nem tudom, hogy működik ez a dolog,viszont érdekel :)

    VálaszTörlés
  2. Csodálom, milyen bátor vagy velük, nemrég Óváron a sétálóutca közepén levő nyeszlett fáról fogtak be méheket. Az utcát a katasztrófavédelem félig lezárta, és egy pacák olyan hálós elejű sisakban, meg űrruhában szedegette le a rajt a fáról.

    VálaszTörlés