2011. május 22., vasárnap

Rajbefogás 2.

Utánanéztem a rajbefogásnak a világhálón, s mások szerint a méhek a rajállapotukban a legjámborabbak, nem támadó hajlamúak. A kikelt anyával kirajzó méhek (a régi anya a kaptárban marad) először a kaptár környékén telepednek meg mintegy bevárva a hozzájuk csatlakozó méheket, ez az időintervallum nagyon változó lehet ált. 10 óra és 14 óra közzé tehető. Vannak kutató méhek amelyek felderítik a környéket, letelepedő helyett keresnek (üreget, elhagyott kaptárt, stb. ahová a raj beköltözhet). A továbbvándorlásra a jelet az anya adja meg. Ekkor az előző helyüktől min. 600 m-re, de akár 2,5 km-re is repülhetnek megkeresve azt a helyett amit a felderítők találtak.
A jogszabály szerint a méhész idegen helyre is beléphet, ha a raját be akarja fogni, ezt a terület tulajdonosa nem akadályozhatja meg. Azonban, ha a méhész 2 napig nem keresi/ fogja be a raját akkor a tulajdonjogot elveszíti.

Mivel a körtés környékén nem láttam kaptárakat és méhészt sem (a rajt sem kereste senki) úgy gondolom teljesen jogosan birtokba vehettem a rajt (amely származhat vadméhektől is...)

A befogásom nem volt teljesen tökéletes, valamennyi méh maradt ott ezt akkor este láttam, de azt gondoltam majd csatlakoznak a többiekhez, mivel kb.400 m-re találhatók a kaptárjaim.
Nem ez történt, hanem új otthonra leltek a fű között. Ez nekik nem igazán lett volna hosszú életű, mivel a fűvet kaszálják, traktorok járnak rajta, gyakran permeteznek, munkások közlekednek ott, stb.
Igy nézet ki:

Naivan azt hittem, ha bevizezem őket egyszerűen vödörbe vagy zsákba seperhetem a méheket. Sajnos amelyik tudott az a fűszálak között elmászott, igy csak kb 50 %-ot tudtam begyüjteni. Más megoldás kell! El kell érnem, hogy ne meneküljenek, hanem közeledjenek s önként akarjanak innen eljönni. A következőt eszeltem ki (később kiderült, más is igy csinálja....)
Üres kereteket vittem ki s cukor-víz 1:1 arányú keverékével (ezt nevezik a méhészek szörpnek) megspricceltem a kereteket jó gazdagon:



Kis idő múlva a méhek ellepték a kereteket,majd a keretek a kaptárba kerültek a raj többi tagjához, simán elfogadták őket mivel a méhek kissé szörpösek voltak.

2 megjegyzés: