2010. május 24., hétfő

Méhészkedés-munkacsúcs

Nem csak a munkahelyemen, hanem a méheknél is most van a munkacsúcs( 2-3 pergetés rövid időn belül)amelyet az időjárás nagyon befolyásol.Mintegy 2 hete ki kellett volna pergetnem a repcét, a felázott talaj miatt ki sem tudtam menni, amikor kimehettem volna akkor a munkahelyemen kellett helytálni.Aztán nyögvenyelősen csak megoldódott minden, a méhek elhozása sem ment eseménytelenűl: már a felpakolás után elakadtam, úgy kellett kivontatni. A lerakóhelyen a földút bokáig állt a vízben....Igy csak másnap reggel tudtuk lerakni a méheket, de csak úgy,hogy traktorral behúztak az akáchoz.Sajnos az egyéjszakás kényszerpihenőnek alaposan meglett a böjtje....
 A hőszigetelt kaptár alján lévő szellőző nyitva volt, a nagy méhtömeg mégis megfulladt,mintegy 3,5 kg volt a méhhulla.Szerencsére nem pusztultak mind el! Kb. 5-6 keretnyi méh maradt életben.Az anyát nem találtam,de kaptak a most kikelt anyából, és egy másik kaptárból  2 keretről ráztam nekik takaróbogarat a fiasítások gondozására.Megkapták a másik kaptár álltal épített vadépítményt

takaróméhekkel, igy ha minden jól alakul azért rövidesen helyrerázódnak

A méhek által termelt hőtől a keret megolvadt

 Amint lehetőségem adódott megkezdtem a repce méz elvételét,mivel a teli keretek miatt a hordási kedv mérséklődik,másrészt a repcére hordott akác csak repceként értékesíthető.
A felállás az elmúlt évhez hasonló volt:

Az időjárás továbbra sem volt kegyes hozzám az első nap 6 keretet( kb.1/2 kaptár) tudtam kipergetni aztán felhő szakadás ! A következő nap befejeztem a kaptár pergetését.Harmadik nap-segítséggel- sikerült a maradék 3 kaptár pergetésén is túljutottam.Megjegyzem aznap 3 X áztunk meg!
Rengeteg anyabölcsöt távolítottam el, volt amely éppen akkor kelt, így ezeket megfogva az új családok anyái lehetnek.

A végén a kikelő anyákat már nem volt hová tenni, így azok a fedelezésnél mászkáltak.
A mézpergetést a méhek által delegált képviselők ellenőrizték:

Bár a méhek az akácon nagyon nyugodtak,de az esőt hamar mégérzik s ilyenkor nem jó őket piszkálni.Az első és második napon ebből kifolyólag kaptam is 2-2 szúrást a torkomra! Kissé megijedtem mert még az első talán o.k. de 4? Igen mind a 4 néhány cm-re egymástól.Pár óra múlva olyan volt mintha torokgyuladásom lenne( nehéz nyelés).Az utolsó napra a nyakamat befásliztam, de nem kaptam szúrást.
A végeredménnyel elégedett voltam,mintegy 80 kg lett a 4 családtól.


2 megjegyzés:

  1. Szép a 80 kiló! Pont azon agyaltam egyik nap, hogy ez a múlt heti förtelem idő hogy betett a méhészeknek, mert az akácvirágokat letépdeste, a még virágzó repcét leverte. Tényleg! Mik a méhek kedvenc virágai és abból milyen mézek vannak tavasszal és nyáron? lehe, hogy hülyeségeket kérdek, de fogalmam sincs róla... Írj még erről, légyszi! Kíváncsi vagyok, miből jön össze a méz.

    VálaszTörlés
  2. Üdv,

    ez a hőszigetelt kaptár saját gyártmány?

    VálaszTörlés